سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احیاگران دل
قالب وبلاگ

در معارف دین آمده است که اهل بیت(علیهم السلام) در همه چیز با قرآن کریم مساوی و برابراند. بر همین مبنا در این گفتار به بحث درباره ارتباط میان این دو از جهت اعجاز عددی می‌پردازیم.

در معارف دین آمده است که اهل بیت(علیهم السلام) در همه چیز با قرآن کریم مساوی و برابراند. بر همین مبنا در این گفتار به بحث درباره ارتباط میان این دو از جهت اعجاز عددی می‌پردازیم.

بین حروف و اعداد، رابطه وجود داشته، اعداد سرّ حروف و حروف سرّ افعال‌اند و به وسیله آن آسمان‌ها و زمین برپا شده است.

اعجاز قرآن کریم

در قرآن کریم وجوه متعددی از اعجاز وجود دارد؛

از جمله اعجاز در بلاغت و موضوعات آن، آگاهی دادن از غیبت، بیان قضایای علمی، و همچنین اعجاز عددی که عبارت از نظم در تعداد کلمات و حروفی است که برای مفهومی مشخص بیان شده است. به عنوان مثال در قرآن کریم؛ لفظ «ساعت» 24 بار به تعداد ساعات روز؛ لفظ «شهر = ماه» 12 بار به تعداد ماه‌های سال؛ لفظ «روز» 365 بار به تعداد روزهای سال شمسی؛ لفظ «عزم» 5 بار به تعداد پیامبران اولوالعزم؛ لفظ نماز 5 بار به تعداد نمازهای روزانه، لفظ «طواف» 7 بار به تعداد طواف واجب به دور کعبه؛ از جمله تطابق‌ها، تطابق بین عدد کلماتی که به لحاظ مفهومی موافق یا معکوس یکدیگرند؛ مثلاً:

کلمه «حیات» 145 بار، در مقابل «موت» 145 بار؛

کلمه «دنیا» 115 بار، در مقابل «آخرت» 115 بار؛

کلمه «ملائکه» 84 بار، در مقابل «شیاطین» 84 بار؛

کلمه «حَرّ = گرما» 4 بار، در مقابل «برد = سرما» 4 بار؛ کلمه «ایمان» 11 بار در مقابل «کفر» 11 بار، به کار رفته است.

این اعجاز به واسطه وجود سرّی است که خداوند متعال آن را در حروف و اعداد قرار داده است. وضع نخستن حروف، ابداع خداوندی است که آن را قالب و ظرف حقایق نورانی و کتاب‌های آسمانی قرار داده و از باب اهمیت موضوع به آنها سوگند یاد نموده و فرموده است: «الم، الر، المص، ن، ق ...» و آیات دیگری از این‌گونه که در آغاز سوره‌ها وجود دارد.

امام رضا(علیه السلام) در روایتی می‌فرمایند: «اوّلین ابداع و خواست و مشیت خداوند، حروف است که آن‌را اصل هر چیز، دلیل هر سند، و فصل کننده هر دشواری قرار داد و به وسیله آن همه چیز ـ از اسامی حق و باطل یا فعل و مفعول، یا معنی و غیر معنی، ... ـ را از یکدیگر جدا نمود».1

اعجاز دیگر، اعجاز عددی است که اهمیت آن از اهمیت حروف کمتر نیست، و در نظام آفرینش به صورت متوازن وجود دارد. خداوند متعال می‌فرماید: إنّا کلّ شیءٍ خلقناه بقدرٍ.2

ما که هر چیزی را به اندازه آفریده‌ایم.

و می‌فرماید: و أحصی کلّ شیءٍ عدداً. 3

و [خداوند] هر چیزی را به عدد شماره کرده است.

و پوشیده نماند که بین حروف و اعداد، رابطه وجود داشته، اعداد سرّ حروف و حروف سرّ افعال‌اند و به وسیله آن آسمان‌ها و زمین برپا شده است. خدای تعالی موجود را با کلمه «کن فیکون» آفریده که مرکب از هفت حرف و معروف به «حروف تکوین» است.

 

 

اعجاز عددی قرآن و امامان(علیهم السلام)



بعد از توضیحی که درباره اعجاز عددی و اهمیت آن داده شده در اینجا لازم است مقایسه‌ای میان اعجاز عددی قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) انجام داده و کیفیت بروز اعجاز عددی در اهل بیت(علیهم السلام) را یادآوری کنیم. از جمله این موارد اعجاز عبارتند از:

 

 

 

 

1. اگر حروف مقطّعه قرآن کریم را که در آغاز برخی از سور آن مانند «الم، کهیعص، الر،...» آمده است، جمع و حروف تکراری را حذف کنیم، جمله‌ای کامل و معنی‌دار به دست می‌آید که عبارت است از : «صراط علیٍّ حقٌّ نمسکه؛ راه امیرالمؤمنین ـ علی(علیه السلام) طریق حق است که ما به آن تمسک می‌جوییم».

یا: «علیٌ صراط حقٍّ نمسکه؛ علی(علیه السلام) راه حق است که به آن تمسک می‌جوییم».

2. کلمه «کساء» و مشتقّات آن 5 بار [در قرآن کریم] آمده است، به تعداد اصحاب کسا که عبارتند از: حضرات «محمد(ص)، علی(علیه السلام)، فاطمه(س)، حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام)». برای آگاهی بیشتر در این باره به حدیث شریف کسا رجوع کنید.4

3. کلمات «امام»، «خلیفه»، «وصیه»، «عصمت»، «آل» و مشتقات آنها 12 بار به تعداد امامان دوازده‌گانه اهل‌بیت(علیه السلام) به کار رفته است.

4. کلمه «شیعه» و مشتقات آن 12 بار، نشان دهنده حقانیت مذهب تشیع در پیروی از امام «علی‌بن ابی‌طالب»(علیه السلام) که تعداد حروف اسم شریفش 12 است، می‌باشد. همچنین است القاب آن بزرگوار مانند: «امیرالمؤمنین»، «العروالوثقی»، «الصّدیق الأکبر» و «یتلوه شاهد منه» که هر یک از آنها از 12 حرف ترکیب یافته است. و این عدد 12 بر کلمه توحید: «لااله‌الا‌الله»، کلمه نبوت: «محمّدٌ رسول‌الله» و کلمه ولایت «علی خلیفه محمد» منطبق است.

پس مانند آنچه که درباره قرآن کریم دیدیم، اعجاز عددی در مورد عترت پاک رسول خدا(ص) نیز بارز است. اگر در اسامی اصحاب کساء ـ یعنی حضرات محمد(ص)، علی(علیه السلام)، فاطمه(س)، حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) ـ دقت کنیم درمی‌یابیم که از 19 حرف ترکیب یافته است که مطابق تعداد حروف آیه بسمله «بسم‌الله الرحمن الرحیم» ـ خلاصه قرآن کریم ـ می‌باشد.

از امام علی(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:

«همه علوم در کتاب‌های آسمانی چهارگانه مندرج و علوم آنها در قرآن است. علوم قرآن در فاتحه الکتاب، علوم فاتحه در «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» و علوم بسمله در بای بسم‌الله است و من نقطه زیر باء هستم».5

به عبارت دیگر همچنان‌که علوم در قرآن کریم و در بسمله جمع شده، در امام علی(علیه السلام) نیز گرد آمده است.

ابن مسعود می‌گوید:

همانا قرآن بر هفت حرف نازل شده، که هر حرفی از آن دارای ظاهر و باطنی است و حقاً، ظاهر و باطن آن نزد علی‌بن ابی‌طالب می‌باشد.

و این تطابق موجود بین حروف بسمله و عترت پیامبر(صلی الله علیه وآله) بر وجود تعادل و تساوی در تمسک به آن دو دلالت می‌کند. پس همچنان‌که فرد مؤمن به وسیله بسمله خود را از شرّ اجنّه و شیاطین و هر چیز ناپسندی محافظت می‌نماید، به همین ترتیب خود را به واسطه تمسک به اسامی مبارک اصحاب کسا مصونیت می‌بخشد.

این مطلب را روایات ما تأیید و بیان می‌کند که خدای تعالی به هر پیامبری نام‌های معصومین پنج‌گانه را آموخت تا در دشواری‌ها و خطرات به ایشان متوسل شوند؛ مانند: نوح نبی(علیه السلام) که درون کشتی لوحی قرار داد. که بر روی آن کف دستی با پنج انگشت آن کشیده شده و بر هر انگشت نام‌های اصحاب کسا(علیه السلام) یعنی: محمّد، ایلیا، فاطمه، شبّر و شبیر ـ نقش بسته و در وسط دست این جمله نوشته بود:

«ای خدا و ای یاور من؛ به واسطه لطف و رحمت خویش و به [حقّ] این نفوس مقدس دستم را بگیر. اینان همگی بزرگان و گرامیانی هستند که تو به خاطر ایشان عالم را آفریده‌ای. خداوندا، به برکت اسامی اینان مرا یاری نما، و تو یکتای توانا بر هدایت من به سوی حق و حقیقتی».

و در بیان اهمیت عدد 19 آنکه بعضی از امامان(علیهم السلام) در امور خود آن را به کار می‌گرفته‌اند. از امام علی(علیه السلام) روایت شده که آن حضرت(علیه السلام) درجنگ‌ها به همراه خود نقشی را حمل می‌کردند که در محیط دایره آن حروف بسمله در 19 خانه و به ازای هر خانه نامی از نام‌های نیکوی خداوند قرار داده شده بود که با آن حروف آغاز می‌شد. و آن حضرت این را در خط مقدم سپاه حمل می‌نمودند و به وسیله آن به خداوند توسل می‌جستند تا بر دشمنان غلبه یابند.

همچنین روایت شده، آن هنگام که عطش بر امام حسین(علیه السلام) و اصحابش غلبه یافت، آن حضرت(علیه السلام)، نیزه‌ای برگرفت و پشت خیمه‌ها 19 خط به سمت قبله کشید و آن را حفر نمود، در اثر آن چشمه آبی جوشید که از آن نوشیدند و سپس از بین رفت و اثری از آن باقی نماند. در اینجا می‌پرسیم؛ چرا آن حضرت(علیه السلام) فقط 19 خط کشیدند و نکته قابل توجه آنکه تعداد این خط‌ها برای مورخ دارای اهمیت بوده که آن را نقل کرده است.

6. در روایتی آمده است که امام کاظم(علیه السلام) به راهبی فرمودند: «خداوند، چند اسم دارد که اگر به وسیله آنها خوانده شود، ردّ نمی‌شود؟»

کلمات «امام»، «خلیفه»، «وصیه»، «عصمت»، «آل» و مشتقات آنها 12 بار به تعداد امامان دوازده‌گانه اهل‌بیت(علیه السلام) به کار رفته است.

آن راهب عرضه داشت: اسامی خدا زیاد است امّا آنچه که به طور حتم سائلش را ردّ نمی‌کند، هفت تاست.

امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: «هر تعداد از آنها را که می‌دانی برایم بازگو».

راهب پاسخ داد: به خدا سوگند، هیچ یک از آنها را نمی‌دانم...

محدث قمی می‌گوید:

«مقصود از اسماء هفت‌گانه، همه معصومین(علیهم السلام) هستند. زیرا نام‌های گرامی ایشان از آن فراتر نیست و آن عبارت است از: «محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین، جعفر و موسی» علیهم‌السلام. و بنابراین تأویل «السبع‌المثانی» در این آیه شریفه مشخص می‌شود:

«و لقد آتیناک سبعاً من المثانی و القرآن العظیم؛6 و به راستی به تو [پیامبر] سبع‌المثانی و قرآن بزرگ را عطا کردیم».

عدد هفت دارای اسرار عظیمی است که در آسمان‌ها و زمین‌های هفت‌گانه، تعداد روزهای هفته، تعداد طواف دور کعبه و تعداد نام‌های امامان(علیهم السلام) ظهور یافته است»7و8

پی نوشتها :

1. رضوان فقیه، الکشوف فی علم الحروف، ص 18.

2. سوره قمر (54)، آیه 49.

3. سوره جن (72)، آیه 28.

4. محدث قمی، مفاتیح‌الجنان، ملحقات پایانی.

5. مصابیح الأنوار، ج 1، ص 435.

6. سوره حجر (15)، آیه 87.

7. منتهی‌الآمال، ج 2، ص 307.

8. برای آگاهی بیشتر در این موضوع به کتاب «الکشوف فی الإعجاز القرآنی و علم الحروف»، اثر شیخ رضوان فقیه رجوع کنید.

منبع:ماهنامه موعود شماره 94

برگرفته از سایت تبیان 

 



برچسب‌ها: اعجاز عدددی اهل البیت(علیهم السلام)
[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/7/28 ] [ 10:14 صبح ] [ کوثر ] [ نظر ]

 « یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً»1  ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد کنید.

چون عوامل غفلت در زندگى مادى بسیار فراوان و تیرهاى وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب مى گردد براى مبارزه با آن راهى جز "ذکر کثیر" نیست . "ذکر کثیر" به معنى واقعى کلمه یعنى "توجه با تمام وجود به خداوند" نه تنها با زبان و لقلقه لسان .

ذکر کثیرى که در همه اعمال انسان پرتوافکن باشد، و نور و روشنائى بر آنها بپاشد. به این ترتیب قرآن همه مؤ منان را در این آیه موظف مى کند که در همه حال به یاد خدا باشید. به هنگام عبادت یاد او کنید و حضور قلب و اخلاص داشته باشید.

به هنگام حضور صحنه هاى گناه یاد او کنید و چشم بپوشید، و یا اگر لغزشى رویداد توبه کنید و به راه حق باز گردید.به هنگام نعمت یاد او کنید و شکرگزار باشید.و به هنگام بلا و مصیبت یاد او کنید و صبور و شکیبا باشید.

اینکه منظور از ذکر کثیر چیست ؟

در روایات اسلامى و کلمات مفسرین ، تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده که ظاهرا همه از قبیل ذکر مصداق است و مفهوم وسیع این کلمه شامل همه آنها مى شود.

از جمله در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم : اذا ایقظ الرجل اهله من اللیل فتوضا و صلیا کتبا من الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات : هنگامى که مرد همسرش را شبانگاه بیدار کند و هر دو وضو بگیرند و نماز (شب ) بخوانند از مردان و زنانى خواهند بود که بسیار یاد خدا مى کنند.

و در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : هر کس تسبیح فاطمه زهرا (علیهاالسلام ) را در شب بگوید مشمول این آیه است .

بعضى از مفسران گفته اند: ذکر کثیر آن است که در حال قیام و قعود به هنگامى که به بستر مى رود یاد خدا کند.

اما به هر حال ذکر نشانه فکر است ، و فکر مقدمه عمل ، هدف ذکر هرگز خالى از فکر و عمل نیست .

پاداش بزرگ این گروه از مردان و زنانى را که داراى ذکر کثیر هستند چنین بیان مى کند: خداوند براى آنها مغفرت و پاداش ‍ عظیمى فراهم ساخته است ؛  « أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا» 2

نخست با آب مغفرت گناهان آنها را که موجب آلودگى روح و جان آنها است مى شوید، سپس پاداش عظیمى که عظمتش را جز او کسى نمى داند در اختیارشان مى نهد، در واقع یکى از این دو جنبه نفى ناملایمات دارد و دیگر جلب ملایمات . تعبیر به اجر خود دلیل بر عظمت آن است ، و توصیف آن با وصف عظیم تاکیدى بر این عظمت است ، و مطلق بودن این عظمت ، دلیل دیگرى است بر وسعت دامنه آن ، بدیهى است چیزى را که خداوند بزرگ ، بزرگ بشمرد فوق العاده عظمت دارد.

آنها در سیر خود به سوى الله تنها نیستند، بلکه  همواره زیر پوشش رحمت خداوند و فرشتگان او قرار دارند، در سایه این رحمت پرده هاى ظلمت شکافته مى شود، و نور علم و حکمت و ایمان و تقوا را بر قلب و جان آنها مى پاشد.

این نکته نیز قابل توجه است که جمله اعد (آماده کرده است ) با فعل ماضى ، بیانى است براى قطعى بودن این اجر و پاداش و عدم وجود تخلف ، و یا اشاره اى به اینکه بهشت و نعمت هایش از هم اکنون براى مؤ منان آماده است .

ابو سعید مى گوید: عرض کردم یا رسول الله ! و من الغازى فى سبیل الله ؟: یا چنین کسانى حتى از جنگجویان راه خدا والامقامترند؟!

فرمود: لو ضرب بسیفه فى الکفار و المشرکین حتى ینکسر و یختضب دما لکان الذاکرون الله افضل درجه منه ! ؛ اگر با شمشیرش آنقدر بر پیکر کفار و مشرکین بزند که شمشیرش بشکند و با خون رنگین شود آنها که یاد خدا بسیار مى کنند از او برترند!.

دعا

چرا که جهاد خالصانه نیز بدون ذکر کثیر خداوند ممکن نیست .

و از اینجا معلوم مى شود که ذکر کثیر معنى وسیعى دارد و اگر در بعضى از روایات به تسبیح حضرت فاطمه زهرا علیها السلام (34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله ) و در کلمات بعضى از مفسران به ذکر صفات علیا و اسماء حسنى و تنزیه پروردگار از آنچه شایسته او نیست یا مانند آن تفسیر شده ، همه از قبیل بیان ذکر مصداق روشن است ، نه محدود ساختن مفهوم آیه به خصوص این مصادیق است .

همانگونه که از سیاق آیات به خوبى بر مى آید منظور از (تسبیح خداوند در هر صبح و شام ) همان دوام تسبیح است ، و ذکر خصوص این دو وقت به عنوان آغاز و پایان روز مى باشد، و اینکه بعضى آن را به نماز صبح و عصر یا مانند آن تفسیر کرده اند باز از قبیل ذکر مصداق است .

به این ترتیب (ذکر کثیر خداوند، و تسبیح او هر صبح و شام ) جز به تداوم توجه به پروردگار و تنزیه و تقدیس مداوم او از هر عیب و نقص ‍ حاصل نمى گردد، و مى دانیم که یاد خدا براى روح و جان انسان همچون غذا و آب است براى تن .

در آیه 28 سوره رعد آمده است أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ؛  آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرامش مى یابد!.

به هر حال این آیه بشارت بزرگ و نوید عظیمى براى مؤ منانى که همواره به یاد خدا هستند در بر دارد، چرا که با صراحت مى گوید: آنها در سیر خود به سوى الله تنها نیستند، بلکه  همواره زیر پوشش رحمت خداوند و فرشتگان او قرار دارند، در سایه این رحمت پرده هاى ظلمت شکافته مى شود، و نور علم و حکمت و ایمان و تقوا را بر قلب و جان آنها مى پاشد.

آرى این آیه بشارتى است بزرگ براى همه سالکان راه حق و به آنها نوید مى دهد که از جانب معشوق کششى نیرومند است ، تا کوشش عاشق بیچاره بجائى برسد!

 

منبع : تفسیر نمونه جلد17

 گروه دین و اندیشه تبیان

 

1- سوره احزاب آیه 41.

2- سوره احزاب آیه 35.


 

اذکاری از آیت‌الله بهجت

 کسی که می خواهد روزی اش فراوان شود، این ذکر را بسیار بگوید و در آغاز و پایان آن هم، یک صلوات بفرستد... (اللهم أَغنِنی بِحَلالِِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک: خدایا! مرا به وسیل? حلالت از حرام خویش بی نیاز کن، و با فضل و بخشش خودت، از هر چه غیر خودت بی نیاز ساز!)[گوهرهای حکیمانه
 سؤال: برای دوری از ریاء چه باید کرد؟
جواب: با عقید? کامل، اِکثار حوقله (یعنی زیاد بگوید: 
لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله).[به سوی محبوب
 سؤال: برای درمان عصبانیّت چه کنیم؟
جواب: با عقید? کامل، زیاد صلوات فرستادن: (
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد).[به سوی محبوب:70]
 سؤال: جهت علاج غرور، چه راهی را توصیه می فرمایید؟
جواب: بسمه تعالی، اِکثار حوقله (زیاد گفتن: 
لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله العَلیِّ العَظیم). [به سوی محبوب
. سؤال: اینجانب به وسواس مبتلا هستم؛ لطفاً جهت برطرف شدن آن مرا راهنمایی فرمایید!
جواب: اِکثار تهلیل (زیاد گفتن: 
لا إله إلاّ الله)، علاج وساوس است. [به سوی محبوب
. در مورد اذکار و اوراد و قرائت و امثال اینها، انسان همیشه تحرّی [کوشش در جستجو] و مراقبت نماید [که] چه عملی تا چه اندازه موافق با نشاط و حضور قلبی او است، همان را اختیار کند. [به سوی محبوب. در شداید و گرفتاریها، بهترین ذکر این است که از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ما رسیده: (
لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِالله العَلیِّ العَظیم لاَمَلجَأ وَ لا مَنجأ مِنَ اللهِ إلاّ إلَیه). [نکته های ناب:72]
. برای دفع بلا و شرّ، این دعا نیز نافع است: (
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِِهِ وَ أَمسِک عَنَّا السُّوءَ: خداوندا! بر محمد و آل او درود فرست، و بدی را از ما باز دار!)[در محضر بهجت:
. سؤال: چگونه در تمامی کارها و عبادات، اخلاص را فراموش نکنیم؟!
جواب: بسمه تعالی، در عبادات و تمام کارها اختیاراً راه ندهد، غیر از خدا را و غیر از یاد او را. و همین راهِ منحصر سعادت است![به سوی محبوب
. سؤال: چه کنیم تمرکز فکر پیدا کنیم؟
جواب: اذکاری که برای جمع کردن فکر مؤثر است، مثل: (
لا إله إلاّ الله) را زیاد بگویید.[فیضی از ورای سکوت

 برگرفته از وبلاگ علامه قاضی

 



برچسب‌ها: ذکر کثیر چیست
[ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/7/28 ] [ 8:38 صبح ] [ کوثر ] [ نظر ]

در سفینه البحاراز حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام)روایت است :"از شهر قم مردی قیام می کند تا همه ی مردم را به سوی خدا وحق دعوت کند.در اطراف او مردمانی دلیر وشجاع گرد می ایند که مانند پاره های اهن پر توان واستقامتند وهیچ تند بادی نمی تواند انان را از حرکت باز دارد انان بدون هیچ ترس وهراسی با دشمنان دین مبارزه میکنند و بر انها پیروز می شوند.سرمایه اینان فقط ایمان و توکل به خداست:زیرا عاقبت مخصوص پرهیزکاران است."



برچسب‌ها: بشارات غیبی
[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/7/27 ] [ 6:49 عصر ] [ کوثر ] [ نظر ]

گفتار هایی از آیت الله امجد

1- هر وقت گرفتاری داشتید به سجده بیفتید و ذکر یونسیه را بگویید. لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

2- غیر از چهارده معصوم نمی شود از کسی دفاع مطلق کرد، حتی عرفا.

3- نگران کردن پدر و مادر-ولو یک دقیقه-گناه است. اگر می خواهی به منزل دیر بروی ، زنگ بزن اطلاع بده تا نگران نشوند.

4- ارزش ها باید ملاک باشد نه حزب و گروه. و الا بی دین می شویم.

5- همه چیز را ببازید تا برنده شوید

6- اینقدر قرآن باید بخوانی تا بفهمی ، وقتی فهمیدی ، دیگر قرآن رهایت نمی کند.

7- نه مرید ؛ نه مقام ، نه کتابخانه ؛ انسان موقع مرگ ، اینها را با خود نمی برد!

8- متاسّفانه امروز در جامعه ی ما تعقّل خیلی کم شده آقا تعقّل ؛ همین منشاء بسیاری از مشکلات هست.

9- این یک کلمه زندگی را شیرین می کند : « من مقصّرم»

10- در قیامت با اینکه خود جهنّم از بوی بد آکنده است، باز اهل جهنّم از بوی بد عالم بی عمل در اذیّتی مضاعف اند.

11- ترک و فعل خیلی مهم نیست ، نیّت خیلی مهم است.

12- عمیق ترین حرف بنده این است: خدا هست.

13- بی خود این طرف و آن طرف نرویم هیچ کس غیر خدا کاره ای نیست.

14- خداوند گدای سمج را دوست دارد ولی در خانه خودش نه دیگران.

15- باید فقط برای خدا کار کرد ولو کم.

16- شما عزیزان با خصوصیّات نفس ،آشنا نیستید ! هیچ کس از عهده اش بر نمی آید ،الّا خدا. بزرگان و نوابغ ،زمین خورده اند.

17- زندگی مشترک بر اساس تعاون و همکاری و صفا و صمیمیّت است نه قانونمندی(به معنی خاص مضر).

18- وقار با تکبّر نباید اشتباه شود.

19- آن چیزی که نفس را آرام می کند ، عشق است.

20- اگر کسی علم داشته باشد ولی حلم نداشته باشد ، مضرّ است.

21- علامت علم این است که خودمان کنار گذاشته شویم.

22- هوای نفس هم مثل هوا متغیّر است.

23- اگر انسان بازیگری را کنار بگذارد از اولیاء خدا می شود.

24- برای کسب اخلاص ، التماس از خدا لازم است.

25- آدم عاقل به غیر خدا اعتماد نمی کند.

26- با مردم با محبّت رفتار کنیم که محبّت بیش ترین اثر را دارد.

27- انسان به اندازه هر نفس زدنش، می‏تواند به سمت‏ خدا راه داشته باشد . هر انسان، بی‏نهایت راه به سوی خدا دارد . یکی مریضخانه می‏سازد، یکی مسجد می‏سازد، یکی به فقرا کمک می‏کند، یکی می‏تواند نماز بخواند و ... همه اینها راههایی است که می‏تواند انسان را به خدا برساند . همه اینها راه خداست; ولی گرایشها فرق می‏کند . یکی از راه مهندسی، یکی از راه پزشکی، یکی از راه روحانیت و ... هر کسی از یک راهی باید برود . خود انسان راههای فراوان دارد . بهترین راه را باید انتخاب کرد به نسبت آن گرایش و طبیعتی که در هر کسی هست .»

28- به جوان می گیم ای جوان! من نمی خوام تو رو به سمت خودم جذب کنم. من فقط به تو یه حرف می زنم. تو اگه بمب بارون بشه چی کار می کنی؟ نمی ری پناهگاه؟ خوب این دنیا همونه. همه اش ظواهره. گول این ظواهر رو نخور. برو تو پناهگاه خدا. اون جا باش بمب بارون که تموم شد بیا بیرون زندگی کن. اینا زندگی نیست که اینا ظاهرش قشنگه توش هیچی نیست.

29- اصلا در وادى خواب نباشید چون خواب خیلى پیچیده است. خیلى مشکل است. فقط اگر خوابتان خوب بود به فال نیک بگیرید. و اگر خواب بد دیدید، بگویید ان شاءالله چیزى نیست، ولى یک صدقه هم بدهید.

30- اعتماد به نفس یک حرف غلطى است، مال ما نیست. اعتماد به خدا درست است. ما نفسى در کارمان نیست. نفس چیست که بدان اعتماد کنیم؟ نفسى که هر لحظه در یک حالت متغیر است! فقط اعتماد به خدا مهم و مطرح است!

31- نماز را اول وقت‏ بخوانید. اگر بی حال هستید بگویید مى‏خواهم حتى با بی حالى نماز را در اول وقت‏بخوانم. البته اگر دلایلى مثل برخورد با کلاس و... هست مشکلى نیست ولى مثلا ما دور هم نشسته‏ایم و حرف مى‏زنیم; چون وقت نماز شد، بلند شویم، نمازمان را بخوانیم. به دوستانمان هم بگوییم معذرت مى‏خواهم من فعلا نماز دارم. در جایى نوشته بود آقاى مطهرى در وسط یک جلسه‏اى بلند شد و گفت وقت‏خواب من شده! همه مسخره کردند، گفتند از خوابش نمى‏گذرد. نمى‏دانستند که او مى‏خواهد برود بخوابد که در دل شب با حال خوش بلند شود.

32- تمام فیوضات به دست امام حسین (ع) می باشد و پیشکارش حضرت ابوالفضل(ع) می باشد.

33- قرآن نامه ی خداست، صحیفه ی سجادیه جواب این نامه است و نهج البلاغه شرح این نامه است.

34- حزب الهی بی ترمز یعنی چه؟ بسیجی نور چشم همه می باشد باید ترمز داشته باشد . آخوند نور چشم همه می باشد باید ترمز داشته باشد .مومن باید ترمز داشته باشد تقوی یعنی ترمز ، آدم نمی تواند گاز بده بره توی دره می ره داغون می گردد.

35- درباره آیت الله العظمی بهجت: ایشان فرشته روى زمین بودند، ایشان در طفولیت هم معنوّیت را احساس می کرده است، و از جوانى اهل سیر و سلوک بوده اند. یکى از دوستان ایشان که با هم درس آقاى قاضى می رفتند، می گفت: «یک روز آقاى قاضى به موقع سر درس حاضر نمی شود، آقاى بهجت می گوید: ایشان حالشان خوب نیست، و یکایک حالات او را از خانه تا به درس بیان می کند. وقتى آقاى قاضى وارد محل درس می شوند، طرف آقاى بهجت می روند و می فرمایند: «امروز شیرین کارى کردى!»

36- پیامبر نیامده است ما دولا راست شویم، آمده است ما را ببرد آنجایی که خودش می باشد آنجایی که جبرئیل پر می اندازد جبرئیل رئیس ملائک آنجا نمی تواند برود.

37- هرچی می خوای از خدا فقط بگو : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم!!

38- خدا می گوید چیزی در نزد من محبوبتر و عزیزتر از واجبات نیست کجا می روید سیرو سلوک ؟ سیرو سلوک واجبات و محرماته ، مرد ، مرد باشد واجباتش را انجام دهد و محرماتش را ترک کند به همه جا می رسد .

39- اگر قدرت داشتم خیلی از مجالس مذهبی را در این شهر تعطیل می کردم.

40- انسان به تفریح هم نیاز دارد انسان که یک بعدی نیست چند بعدی می باشد همه اش عبادت کنید خشک می شوید همه اش مطالعه کنید چیزی نمی فهمید، علم همه جا محترم است منتهی علم انسان ساز علم توحید می باشد از اول تا آخر قرآن یک کلمه بیشتر نیست: نفی غیر... .


 

 

منبع وبلاگ آیت الله امجد

 



برچسب‌ها: 40 نکته عرفانی ازایت الله امجد
[ یادداشت ثابت - سه شنبه 91/7/26 ] [ 9:9 عصر ] [ کوثر ] [ نظر ]

همراه: #انگشتر_دخترانه ،#انگشتر_ژوپینگ ،#انگشتر_ژوپینگ_رنگ_ثابت_ضد_حساسیت #انگشتر_ژوپینگ_رنگ_ثابت ،#ژوپینگ_رنگ_ثابت ،#ژوپینگ_آبکاری_طلا ،#ژوپینگ_انگشتر #ژوپینگ_برند_ضدحساسیت ،#ژوپینگ_ضد_حساسیت ،#ژوپینگ_دخترونه ،#انگشتر_زیبا. ، #انگشتر، #انگشتر_خاص ، #انگشتر_زنانه ، #انگشتر_طلا ،#زیورالات_شیک #زیورآلات ،#زیورالات_خاص ،#زیورالات ،#انگشتر_روکش_طلا ،#انگشتر_زیبا_خاص_جذاب_فشِن ،#انگشتر_زیبا ، #انگشتر_جذاب، #انگشتر_زیبای_زنانه ،#انگشتر_بسیار_زیبای_طرح_طلا. ، #انگشتر، #انگشتر_خاص ، #انگشتر_زنانه ، #انگشتر_طلا ،#زیورالات_شیک #زیورآلات ،#زیورالات_خاص ،#زیورالات ،#انگشتر_روکش_طلا ،#انگشتر_زیبا_خاص_جذاب_فشِن ،#انگشتر_زیبا ، #انگشتر_جذاب، #انگشتر_زیبای_زنانه ،#انگشتر_بسیار_زیبای_طرح_طلا ، #انگشتر_لاتین ، #انگشتر_اسم، #پلاک_اسم ،#پلاک_اسم_زیبا ، #پلاک ، #پلاک_اسم_فارسی ،#پلاک_استیل ،#پلاک_اسمی ،#پلاک_اسم_لاتین. ، #گردنبند ، #گردنبند_اسم ،#گردنبند_خاص ، #گردنبند_طلا ، #گردنبند_روکش_طلا ،#گردنبند_روکش_آب_طلا ،#ژوپینگ ،#ژوپینگ_بدلیجات ،#ژوپینگ_اصل ،#گردنبد_اسم_خاص ،#گردنبند_اسم_لاتین ،#گردنبند_شیک ،#گردنبند_استیل ،#گردنبند_زنانه ،#گردنبند_دخترانه_شیک ،#گردنبند_دخترانه_جدید ، #گردنبند_دخترانه ،#گردنبند_ژوپینگ ،#گردنبند_ژوپینگ_رنگ_ثابت_ضد_حساسیت #گردنبند_ژوپینگ_رنگ_ثابت ،#ژوپینگ_رنگ_ثابت ،#ژوپینگ_آبکاری_طلا ،#ژوپینگ_گردنبند #ژوپینگ_برند_ضدحساسیت ،#ژوپینگ_ضد_حساسیت ،#ژوپینگ_دخترونه ،#گردنبند_زیبا. ،


[ پنج شنبه 99/2/4 ] [ 3:33 عصر ] [ کوثر ] [ نظر ]

همراه: واییییییی ?? کلی زیورالات مثل طلا?? رنگ ثابت، با روکش طلا ،مارک برند?? قیمتهای مناسب و باورنکردنی?? فقط میتونید از ما تهیه کنید ?? گوشواره داریم فقط 11500?? نیم ست داریم فقط 48000?? دستبند داریم فقط 28000?? ارسال به سراسر کشور ?? با خیال اسوده در خونتون تحویل بگیرید ?? تلگرام https://t.me/galoridelsa ایتا https://www.eitaa.com/galoridelsa اینستاگرام https://www.instagram.com/galoridelsa فروشگاه اینترنتی https://www.abarbazar.com/Galoridelsa


[ پنج شنبه 99/2/4 ] [ 3:32 عصر ] [ کوثر ] [ نظر ]


[ چهارشنبه 93/7/30 ] [ 8:53 صبح ] [ کوثر ] [ نظر ]


[ سه شنبه 92/10/17 ] [ 12:28 صبح ] [ کوثر ] [ نظر ]


[ پنج شنبه 92/9/14 ] [ 6:33 صبح ] [ کوثر ] [ نظر ]

 

 1 - تلاش و کوشش برای کسب و تجارت حلال              
از پیامبر خدا روایت شده که فرمودند(نه جزء رزق در تجارت و داد و ستد است,و یک جزء دیگر باقی مانده در دام (دامپروری)است.(بحار الا نوار,ج64,ص118)

کسی که به دنبال داد و ستد برود از مردم بی نیاز می گردد اگر چه عیال وار باشد همانا نه جزء رزق در تجارت است.

 

 

2 - اخلاق نیکو و پسندیده
امام صادق میفرماید: اخلاق نیکو رزق و روزی را فزونی می بخشد(بحار الانوار,ج71,ص 396)

از امیر المومنین روایت شده که فرمود: بر شما باد به سخاوت و اخلاق خوب,همانا که این دو,روزی را زیاد میکند

 

3 - اظهار بی نیازی کردن

پیامبر اعظم در این مورد می فرماید :کسی که اظهار بی نیازی کند خداوند او را بی نیاز می سازد

کسی که بی نیازی ورزد و خود را بی نیاز نشان دهد,خداوند او را بی نیاز میکند و کسی که طلب عفو کند,خداوند او را معذور میدارد و کسی که از پروردگار مسالت کند,به وی عطا خواهد کرد و کسی که باب مسالتی را بر خود بگشاید,پروردگار هفتاد باب فقر را بر او می گشاید که کمترین آن را نمی توان با چیزی مسدود نمود.(بحار الانوار,ج 18,ص 114)

 

موری که فقر و تنگدستی را دور می کند (1 تا 30 مورد)


4 - استغفار(طلب مغفرت از خداوند)از جمله عوامل توسعه روزی
کسی که زیاد استغفار کند,خداوند برای او از هر غمی,فرجی و از هر تنگناهی,راه خروجی قرار خواهد داد,و او را از راهی که گمان نمیکند,روزی خواهد داد.
امیر مومنان می فرماید: بسیار استغفار کنید تا رزق به سوی شما جلب گردد.

5 - امانت داری و خیانت نکردن به آن
رسول خدا می فرماید: ادای امانت,روزی را جلب میکند و خیانت در آن,فقر می آورد.

6 - انفاق در راه خدا
خداوند در قرآن کریم می فرمایند: و کسی که روزی بر او تنگ شد پس انفاق کند از آنچه خدا به وی داده,خداوند کسی را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمیکند.به زودی پس از سختی,آسانی قرار خواهد داد.(سوره طلاق,ایه 7)
و نیز می فرمایند: بگو همانا پروردگارم روزی را برای هر کس که بخواهد گسترش می دهد و تنگ می سازد.و آنچهانفاق می کنید.هر چهباشد,خداوند آن را جایگزین می سازد و او بهترین روزی رسانان است.

7 - انگشتر زمرد  به دست کردن
از پیامبر خدا روایت شده که: انگشتر زمرد به دست کردن,فقر را برطرف میکند.

8 -  برآورده ساختن حاجت و نیاز دیگران
امام صادق به حسین صحاف فرمودند: (ای حسین,خداوند نعمتها را به بنده ای نمیدهد مگر این که او را مرجع نیازها و حوایج مردم قرار دهد,پس,کسی که در برابر مردم صبر داشته باشد و برای امور آنان اقدام نماید,خداوند نعمتش را افزون سازد,و کسی که در برابر نیازهای مردم تحمل نداشته باشد و برای رفع آنها اقدام نکند,خداوند آن نعمت ها را از او میگیرد)
امام صادق فرمودند: کسی که نعمتش زیاد و بزرگ شد,نیاز مردم به او بیشتر می گردد.اگر او برای رفع نیاز آنان اقدام کرد فزونی نعمت را به جانب خویش جلب می کند,و اگر اقدام ننمود,نعمتش را در معرض نابودی قرار داده است.

9 - به دست گرفتن انگشتر عقیق
سلیمان اعمش گوید: با امام صادق در خانه منصور دوانیقی بودیم,در این هنگان شخصی که تازیانه خورده بود بیرون آمد.حضرت فرمود:ای سلیمان,نگاه  کن, نگین انگشترش چیست؟گفتم:عقیق نیست.فرمود:اگر عقیق بود تازیانه نمیخورد.
عرض کردم:از خواص عقیق بیشتر برایم بگو.فرمود:...((تعجب است دستی که انگشتر عقیق دارد,چگونه از درهم و دینار خالی می شود!...ای سلیمان,عقیق امان از فقر است...))

امام رضا می فرماید:(عقیق,فقر را زایل و برطرف می کند.)

10 - به دست گرفتن انگشتر یاقوت

رسول خدا می فرمایند: انگشتر یاقوت به دست کنید,همانا فقر را محو و زایل می کند.

11 - به دست گرفتن انگشتر فیروزه

امام صادق می فرمایند: (کسی که انگشتر فیروزه به دست کند,محتاج و نیازمند نشود)

12 - پذیرایی از مهمان

امام صادق به کسی که همواره با مهمان غذا میخورد فرمودند: (وقتی آنان بر تو وارد می شوند,با رزق فراوان از جانبخداوند بر تو وارد می شوند,و وقتی بیرون میروند با آمرزش تو از خانه خارج می شوند.)

13 - پرداخت زکات:
خداوند در قرآن کریم می فرماید: و آن چه که از زکات به خاطر خدا و برای رضایت او می دهید,اینالن{پرداخت کنندگان} هستند که دارایی خود را افزون می کنند.

14 - پوشیدن کفش سفید
سدیر صفیری گوید: بر امام وارد شدم در حالی که کفش های سفیدی پوشیده بودم.
امام صادق فرمود: ای سدیر,این کفش ها چیست؟آیا آن ها را دانسته خریدی؟
گفتم,نه به خدا قسم,جانم فدای شما باد.

فرمود:کسی که به بازار برود تا کفش سفید خریداری نماید,آن کفش را کهنه نمیکند مگر آن که مالی از جایی که گمان نمی برد,به او می رسدابو نعیم گوید:سدیر به من خبر داد که آن کفش ها کهنه نشده بود که یکصد دینار از محلی که گمان نمی رفت,برای من حاصل شد.

15 - تغییر مسیر بازگشت:

ابن بزیع گوید:به امام رضا گفتم: جانم فدای شما!مردم روایت کرده اند که رسول خدا وقتی مسیری را برای رفتن برمیگزیدند,برای بازگشت,راه دیگری را انتخاب میکردند و من نیز همین کار را بسیار انجام می دهم,سپس به من فرمود:بدان که این کار برای تو بیشتر روزی می آورد.

16 - تمیز کردن در خانه(ورودی منازل)
امام هشتم می فرمایند: تمیز کردن جلو در خانه,روزی را زیاد می کند

17 - تنویر(موهای زاید بدن را با نوره زایل کردن) و حنا بستن به بدن
امام صادق می فرمایند : کسی که نوره بمالد(موهای اضافی بدن را با نوره برطرف کند)و پس از آن تمامی بدن خود را حنا بگذارد,فقر از او مرتفع و دور میگردد.
نوره:چیزی است که برای دور کردن مو از بدن به کار برند، و آن آهک و زرنیخ به هم ساییده است

18 - چیزی از غذا را در ظرف باقی نگذاشتن ظرف(مانند کاسه و بشقاب و...)
از امام معصوم نقل است: کسی که ظرف غذا را به وسیله انگشتان و یا زبان  تمیز کند(کاملا غذا را بخورد و چیزی در ظرف باقی نگذارد)ملائکه بر او درود می فرستد و برای وسعت روزی او دعا می کنند,و برای او حسنات مضاعفی نوشته می شود.)

رسول خدا همواره ظرف غذا را کاملا تمیز می کردند(به وسیله انگشتان و یا زبان)و می فرمودند: آخر ظرف غذا پر برکت ترین قسمت غذا است.همانا کسانی که غذا را کاملا خورده,ظرف آن را تمیز کنند,ملائکه بر آنان درود می فرستند و برای وسعت روزی آن ها دعا می کنند.

19 - حسن نیت
امام صادق می فرمایند :کسی که زبانش راستگو شد,عملش پاک می شود و کسی که نیتش خوب بود,رزقش فزونی می یابد.

20 - حفظ دایمی حالت طهارت(وضو و غسل)

در حدیث است که شخصی از اندک بودن رزق خویش به پیامبر اکرم شکایت کرد.حضرت به او فرمودند: بر حالت طهارت مداومت کن تا رزق تو دوام یابد(زیاد شود)

21 - خوردن آنچه از ظرف غذا و سفره بیرون می افتد(در صورت تمیز و پاک بودن)
امیر مومنان می فرمایند: خوردن آنچه که از سفره بیرون می افتد رزق را افزون می سازد.

22 - خوش رفتاری با همسایگان:
امام صادق می فرمایند: نیک رفتاری با همسایگان روزی را زیاد میکند.

23 - خوش زبانی با مردم:

امام سجاد می فرمایند: گفتار نیک مال را فراوان و رزق را رشد و اجل را تاخیر و آدمی را محبوب خانواده, و بهشت را نصیب می سازد.

24 - دست کشیدن به صورت,پس از وضو(یا بعد از شستن دست ها)
امام صادق می فرمایند: دست کشیدن به صورت بعد از وضو,لکه های صورت را از بین می برد و رزق را افزون می کند.

25 - رضایت به آنچه که قسمت و روزی شده است
پیامبر گرامی می فرمایند: همانا برای هر کس رزقی مقدر است و برای او می رسد.کسی که به آنچه می رسد راضی شود,ان رزق برای او مبارک و وسیع خواهد شد.و کسی که راضی به آنچه رسیده نباشد,برکت و وسعت در رزق او راه نمی یابد.

26 - روزه 4 روز از ماه شعبان:

رسول خدا می فرمایند: کسی که چهار روز از ماه شعبان را روزه بگیرد روزی او وسیع خواهد شد.

27 - روشن کردن چراغ قبل از غروب خورشید:
از امام صادق روایت شده: همانا خداوند زیبا نشان دادن را دوست دارد و تنگدستی و اظهار سختی و فقر را خوش ندارد.خداوند وقتی به کسی نعمتی داد.دوست دارد که اثر آن نعمت بر بنده اش دیده شود.پرسیده شد:چگونه اثر نعمت بر بنده اش مشاهده می شود؟
فرمود:لباس خود را تمیز,خود را خوشبو,خانه اش را نیکو و حیاطش راپاکیزه نگاه دارد.حتی روشن کردن چراغ قبل از غروب خورشید,فقر را زایل و رزق و روزی را افزون می کند.

28- سلام کردن در هنگام ورود به خانه:

امام صادق می فرمایند: هر گاه یکی از شما وارد منزل شدید بایستی بر اهل منزل خود سلام کنید(بگوید:السلام علیکم) و اگر کسی در خانه نیست بگوید(السلام علینا من ربنا) و (قل هو الله احد) را در لحظه ورود بخواند,این کار فقر را زایل می کند

29- شانه کردن
امام صادق می فرمایند: شانه کردن ,فقر را زایل و بیماری را درمان می کند.
از امام صادق روایت شده,فرمودند: پیامبر خلالی را به جعفر بن ابی طالب دادند(تا با آن دندانهای خود را خلال نمایند
و فرمودند: ای جعفر,خلال کن,این کار دهان را اصلاح و روزی را فراوان می کند.

30 - شستن دستها قبل و بعد از صرف غذا:
ابو حمزه از امام صادق روایت کرده که آن حضرت فرمود: ای ابا حمزه شستن دست ها پیش از غذا و پس از آن,فقر را از بین می برد.

 



برچسب‌ها: افزایش رزق وروزی
[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 4:46 عصر ] [ کوثر ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

دست من و عنایت و لطف و عطای فاطمه قلب من و محبت و مهر و ولای فاطمه طبع من و قصیده و مدح و ثنای فاطمه جرم من و شفاعت روز جزای فاطمه ببذل دست فاطمه! بخاک پای فاطمه منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه
برچسب‌ ها
سفر (1)
وضو (1)
لینک های مفید
امکانات وب
مهدویت امام زمان (عج) آیه قرآن دانشنامه عاشورا
پاسخ به شبهات،حجره مجازی
<